„Nemilovať knihy znamená nemilovať múdrosť. Nemilovať múdrosť však znamená stať sa hlupákom.“ (Ján Amos Komenský)
Hoci sú Gamčáčky a Gamčáci prevažne prírodovedne orientovanými študentkami a študentami, mnohým z nich nie sú cudzie ani humanitné predmety. Schopnosť formulovať svoje myšlienky do esejistických textov, písať kreatívne umelecké útvary či kriticky diskutovať o prečítaných knihách patrí medzi ich prednosti.
V predmete Slovenský jazyk a literatúra, ktorý sa vyučuje v každom ročníku štúdia, študenti a študentky nadobúdajú poznatky zo slovenskej gramatiky a pravopisu, slohovej a štylistickej tvorby, ako aj z prehľadu a interpretácie najvýznamnejších diel slovenskej a svetovej literatúry či potrebných základných nástrojov interpretácie textu z teórie literatúry. Kľúčovými cieľmi predmetu je rozvíjať čitateľskú gramotnosť žiakov, kritické myslenie, kultivovaný ústny aj písomný prejav a obohatiť všeobecno-kultúrny rozhľad v oblasti literatúry a umenia.
Literárny seminár, ktorý rozširuje a doplňuje vedomosti k povinnej maturitnej skúške zo slovenského jazyka, je povinný predmet v poslednom ročníku 4-ročného aj 8-ročného štúdia.
Náš tím
PhDr. Daniela Veselovská (vedúca PK)
Mgr. Juraj Holiš
Mgr. Marcela Kratkoczká
Mgr. Matúš Miškovčík
Mgr. Veronika Ťapajová
Študijné plány a hodinové dotácie
–
Spôsob hodnotenia
Na vyučovaní používame rôzne formy práce, ktoré sú hodnotené každá časť samostatne. Práca je hodnotená počtom bodov z určeného maxima. Každý študent si zapisuje tieto dve hodnoty a vyráta svoju známku podľa percentuálneho rozloženia:
100% – 90% 1
89,9% – 75% 2
74,9% – 60% 3
59,9% – 40% 4
39,9% – 0% 5
Váha známok je nasledovná:
písomná práca z gramatiky, písomná práca z literatúry, polročná slohová práca, ústna odpoveď – váha 1,0
cvičná slohová práca, diktát, pravopisné cvičenie, domáce úlohy, povinné čítanie, aktivita, krátka ústna odpoveď – váha 0,5
štvrťročná, polročná písomná práca (veľký tematický celok) – váha 2,0
Známky sa zapisujú do ASC agendy podľa váhy, pričom systém vyhodnotí výsledný vážený priemer. Počas celého polroka sa zvyšuje študentovi jeho dosiahnutý počet bodov k maximálnemu počtu bodov. Preto výsledná známka nie je priemerom jednotlivých známok.
Učebnice a zdroje
–
Voliteľné predmety a krúžky
V rámci činnosti našej PK sa študenti a študentky môžu tiež prihlásiť na krúžky orientované na rozvíjanie čítania, prednesu či autorskej tvorby, ako aj zúčastniť sa rôznych besied so spisovateľmi, literárnych exkurzií, prednesových a autorských súťaží či školou organizovaných návštev divadelných predstavení v popredných slovenských divadlách.
Krúžky
Poďme spolu do divadla
Umelecký prednes
Literárny klub
Aktivity a súťaže
Každoročne sa aktívne zapájame do rôznych súťaží a aktivít:
vedomostné súťaže: Olympiáda zo slovenského jazyka
prednesové súťaže: Hviezdoslavov Kubín, Šaliansky Maťko, Račianska minimúza
čitateľské súťaže: Vráťme knihy do škôl, Festival Anasoft Litera
autorské súťaže: Literárny Kežmarok, Európa v škole, Literárny Lučenec
Najnovšie výsledky
Škola získala druhé miesto v súťaži Vráťme knihy do škôl (2014/15)
Peter Hoferica (trieda) získal 1. miesto v súťažiach poézie Literárna Senica a Literárny Lučenec
Ján Letovanec (trieda) získal 1. miesto v krajskom kole súťaže Európa v škole
Historické výsledky
–
Odkazy na interné zdroje
Odkazy na obľúbené stránky a zdroje
–